Seminarium

Informationsmöte om SSO-länkar och portaler (för tjänsteleverantörer)

17 maj 2024, 13.00-15.00

Eventet har varit, det går inte att anmäla sig.

Internetstiftelsen bjuder in tjänsteleverantörer i Skolfederation till ett informationsmöte där Internetstiftelsen berättar om kommande arbete med införande av struktur i hantering av “SSO-länkar” och portallösningar.

Internetstiftelsen utvärderar just nu en ny infrastruktur för upptäckande av tjänster, som kort sammanfattat samlar alla leverantörers URL:er för SP-initierad inloggning (SSO-länkar). Dessa länkar, tillsammans med ytterligare metadata, kommer att sammanställas i en ny feed och publiceras. Den nya feeden gör det möjligt att utveckla olika sätt för slutanvändare att enkelt hitta och navigera till tjänster de har åtkomst till, exempelvis genom klickbara länkar i portallösningar eller mer skräddarsydda och dynamiska länksamlingar.

Inkluderat i den infrastrukturen är också att skapa en JSON-feed med IdP-uppgifter i federationen, som kan användas för att skapa SSO-länkar – men potentiellt även som ett sätt för tjänsteleverantörer att enklare skapa bättre anvisningstjänster.

Som stöd till detta tas en väldigt enkel tjänsteportal i öppen källkod fram. För tjänsteportalen är målet att skapa ett lättviktigt paket baserat på enkla webbteknologier som är enkel att konfigurera. Tilllsammans med integration med metadata för SSO-länkar kommer vilken skola som helst att kunna skapa och hosta sin egen tjänsteportal. ­Dessutom utvärderas det att ha en central, generell tjänsteportal i Skolfederation som referens, vilken också kan användas direkt av slutanvändare.

Vi mottar gärna tjänsteleverantörers inspel och feedback på de tänkta lösningarna för att utveckla bra tjänster till skolor och leverantörer i federationen.

När: Den 17 maj, kl. 13:00-15:00
Var: digitalt, via Zoom
Länk till anmälan: https://internetstiftelsen.wufoo.com/forms/m1tn33dd0gux3i9/

Fler seminarier