Vad är Skolfederation?

Med Skolfederation börjar en digitaliseringsresa inom er organisation. Skolfederation är en digital infrastruktur som inte syns men som är den som gör det möjligt för lärare och elever att logga in endast en gång (så kallad single sign on) och nå alla de digitala tjänster som en skola har avtal med.

Skolfederation är också den federerade inloggningen till Skolverkets provtjänst

När din skola är ansluten till Skolfederation uppfyller ni Skolverkets krav på federerad inloggning när eleverna ska logga in till Skolverkets provtjänst och göra ett digitalt nationellt prov från och med nästa år.

Flera elever står i korridor med sina mobiletelefoner i handen, de ler.

Skolfederation är mer än inloggning

Skolfederation digitaliserar skolan och hjälper skolsverige att fungera effektivt tillsammans och ta tillvara på digitaliseringens möjligheter.

• Användare i skolan kan logga in till de olika tjänsterna som finns i federationen med sin vanliga inloggning med endast ett lösenord, så kallad single sign-on. Då får elever och lärare åtkomst till alla de digitala tjänster skolan har avtal med samtidigt som den personliga integriteten skyddas.
  • Medlemmar i Skolfederation får tillgång till ett standardiserat sätt att enkelt koppla på nya tjänster och inte behöva låsa in sig i fler tekniska lösningar än vad som är nödvändigt.
  • När du är medlem i Skolfederation finns stöd för fler öppna standarder som gör både användarhantering och läromedelshantering enklare.

Anslut din skola till Skolfederation så får dina elever och lärare samma möjligheter.