2022-02-09 Att göra skolans organisation redo för digitala nationella prov (DNP)

Många huvudmän har nu satt igång med sina förberedelser för digitala nationella prov. En stor utmaning för många är att få grepp om helheten för sin digitaliseringsresa och hur hela skolan ska involveras i arbetet. Skolverkets kommande krav för digitala nationella prov konkretiserar en del av de aktiviteter en huvudman behöver ta sig an.

I seminariet diskuterar vi hur skolhuvudmän kan greppa utmaningen med digitala nationella prov, vem som ska ansvara för huvudmannens planering, när i tiden det ska ske, vilka resurser som behövs och hur det kan informeras och skapa delaktighet i organisationen.

Datum: Onsdag 2022-02-09
Tid: Kl. 09:00-12:00
Hur: Digitalt i videoverktyget Zoom. Länk att ansluta publiceras i god tid innan seminariet.

Ta del av dokumentationen:

Inledning: Staffan Hagnell, Internetstiftelsen

Södertälje kommuns arbete med digitalisering: Tony McCarrick, Södertälje kommun

En friskolas planering inför digitala nationella prov: Jens Persson, Stadsmissionens Skolstiftelse

NTI:s arbete med digitala nationella prov: Ellen Lindqvist, NTI Gymnasiet

Vad krävs av mindre skolhuvudmän för digitala nationella prov: Börje Shameti-Lewin, Inera

Här finns resultatet från mentiundersökningen

Frågor från chatten finns här

Här finns sammanfattningen av anteckningarna

09:00 Inledning och syfte med dagen
Södertälje kommuns arbete med digitalisering: Tony McCarrick, Södertälje kommun
NTI:s arbete med digitala nationella prov: Ellen Lindqvist, NTI Gymnasiet
Panel med huvudmän
  • K-E Malmberg, Pajala kommun
  • Åsa Gustafsson, Höglandets It
  • Evelina Kongback, Ulricehamn
Resultat från mentiundersökningen
10:35 Paus 10min
Diskussionsgrupper: Frågor att diskutera
  • Vad har ni gjort hittills för att göra er organisation redo för digitala nationella prov?
    • Så långt i er planering, vad har fungerat bra och vad har varit svårt?
    • Hur organiserar ni ert arbete?
    • Hur informerar ni och skapar delaktighet i hela er organisation?
  • Hur har ni budgeterat för era förberedelser för digitala nationella prov?
  • Vad finns det för samverkansmöjligheter mellan huvudmän avseende planeringen inför digitala nationella prov?
Summering av diskussionsfrågorna
Panel: Vilken samverkansmöjlighet finns?
  • Jenny Christiansson, AV Media Kalmar
  • Mikael Svensson, SKR