Seminarium

Att göra skolans organisation redo för digitala nationella prov (DNP)

7 december 2022, 09.00-11.30

Eventet har varit, det går inte att anmäla sig.

Seminariet är en fortsättning på seminariet den 9 februari 2022 när vi diskuterade utmaningen med att få grepp om helheten i sin digitaliseringsresa och hur hela skolan kan involveras i arbetet.

Är förberedelserna för digitala nationella proven en separat digitalisering, eller kan DNP driva skolans digitalisering av övriga verksamhetsprocesser och vem i organisationen ansvarar då för respektive process? Är ett stöd för digital pedagogisk kompetens kopplat till digitala nationella prov annorlunda än för vanliga digitala prov som en lärare regelbundet guidar sina elever genom?

Ta del av dokumentationen:
Inledning, Rasmus Larsson, Internetstiftelsen
Att förbereda den egna organisationen för DNP, Christian Ideryd, Kalix kommun
Digitala nationella prov, Katarina Eriksson, Luleå kommun
E-legitimering för medarbetare i skolan, Aras Kazemi, DIGG

Ladda ner mentisvaren här.

Agenda:
09:00 Inledning moderator, Rasmus Larsson, Internetstiftelsen
Norrbotten DNP-DB, om att förbereda organisationen för digitala nationella prov, Christian Ideryd, Kalix kommun och Katarina Eriksson, Luleå kommun
Paus 10min
DIGG – E-leglitimering för skolans personal för digitala nationella prov, Aras Kazemi, DIGG
Ineras vägledning om förberedelser för digitala nationella prov, Börje Shameti Lewin, Inera
Panelsamtal: E-legitimering, vad innebär det i praktiken?
Vilka är skolans största utmaningar för ett införande av en e-legitimation på tillitsnivå 2? Vad skulle underlätta?
Finns det inom skolan behov för en e-legitimation på högre tillitsnivå? Finns behov av en förvaltningsgemensam lösning?
Hur kan vi samverka för att driva utvecklingen och lanseringen av e-legitimationer framöver?
Allmän diskussion – ställ din fråga!
Summering och avslut

Fler seminarier

23 april 2024, 15.00-16.00

Tekniska informationsmöten för att ansluta till Skolfederation