Seminarium

Hur bidrar samverkan till skolans långsiktiga digitalisering och vilka samverkansmöjligheter finns?

9 november 2022, 09.00-11.30

Eventet har varit, det går inte att anmäla sig.

Ensam är inte stark! Det har Skolfederations tidigare seminarier om skolans digitalisering visat genom att fler har börjat samverka i såväl geografiska kluster som samarbeten över gränser.

Seminariet vänder sig till dig som tycker att samverkan är en given väg fram i skolan digitalisering. Var med och lyssna på hur kommunerna i Norrbotten har organiserat sig och samverkar i flera stora viktiga digitaliseringsfrågor och i de utmaningarna som finns för att komma framåt och skapa en likvärdig skola för sina elever.

Under seminariet sätter vi samman och leder gruppsamtal utifrån er geografi eller organisation. Vår absoluta ambition är att vi skapar flera nya kluster under detta seminarium!

Ta del av dokumentationen
Hur kommunerna i Norrbotten samverkan kring digitalisering, Christian Ideryd, Kalix kommun

Mentipresentationen_ med diskussionsfrågorna

09:00 Inledning, Rasmus Larsson, Internetstiftelsen
Sambruks samverkansform, Ulf Timerdahl, Föreningen Sambruk
SKR om vad som är möjligt att stötta huvudmän med i en samverkan, Mikael Svensson, SKR
10:10 Paus 10 min
Diskussionspass 35min
Fyra diskussionsfrågor om utmaningar och lösningar på samverkan
Finns det digitaliseringsutmaningar som går särskilt bra att samverka kring?
Vilka former för samverkan är bra för att arbetet ska leva vidare och kunna utvecklas?
Hur kan ni i den här grupperingen hitta gemensamma samverkansmöjligheter? Bjuda in andra?
Vilket stöd vill ni ha av oss på Internetstiftelsen/Skolfederation? Brasklapp – vi har inte ett offentligt uppdrag att göra det vi gör, så välj med omsorg.
Genomgång av diskussionerna
Avslutande panel: Summering av dagen
Christian Ideryd, Kalix kommun
Ulf Timerdahl, Föreningen Sambruk