16 maj 2022

Anna Kelly ny chef för Internetstiftelsens federationsverksamhet

Med lång erfarenhet av samhällsutveckling och digitalisering, och med ett gediget kontaktnät inom offentlig sektor, kliver Anna Kelly ombord som ny chef för federationsverksamheten och tar över efter Staffan Hagnell.

Anna Kelly har lång erfarenhet av samhällsutveckling och digitalisering och är väl förankrad i offentlig sektor, men också med privat och kommersiell erfarenhet. Hon har arbetat med strategiska och operativa frågor, teknik- och verksamhetsutveckling, samverkan och förändringsledning. Tidigare har hon bland annat haft roller inom samhälls- och digitaliseringsutveckling på bland annat Vetenskapsrådet, Solna stad, två högskolor, stabsmyndigheten Statskontoret och även vår tidigare digitaliseringsmyndighet Verva. Anna Kelly har också en bakgrund som managementkonsult på PwC. Hon har varit chef för våra nationella portaler för samhälls- och rättsinformation, sverige.se och lagrummet.se. Hon har också arbetat med och lett ett tiotal regeringsrapporter, från tjänsteutvecklingsfrågor till förvaltning av infrastruktur.

– Jag ser fram emot att ta vidare det gedigna arbete som gjorts med välfungerande federationer och processer. Vårt nästa steg är att få fler medlemmar och bli lite mer affärsmässiga, säger Anna Kelly.

Anna Kelly, ny chef för Internetstiftelsens federationsverksamhet

– Det känns mycket bra att nu få lämna över till Anna säger Staffan Hagnell. Internetstiftelsens federationer har kommit en god bit på vägen, men det är ändå bara en början. Ett fortsatt långsiktigt arbete behövs för att fortsätta bygga en säker och effektiv digital infrastruktur i Sverige. Med Annas förståelse för verksamheter och hennes breda bakgrund från både privat och offentlig verksamhet är jag övertygad om att Anna är rätt person för uppgiften.

Staffan Hagnell. Foto: Kristina Alexanderson