13 februari 2024

Skolfederation är en del av skolans digitala infrastruktur

91% av Sveriges elever går i en skola som är medlem i Skolfederation. Det innebär att över 1,3 miljoner elever har möjlighet att logga in och nå alla sina digitala lärresurser med endast ett lösenord, så kallad single sign on, varje dag!

Det är enkelt att bli medlem i Skolfederation och när du anslutit skolans system tekniskt, bidrar Skolfederation med fördelar som är till nytta när ni digitaliserar.

Så här bidrar Skolfederation till er digitaliseringsresa:

• Alla som är medlemmar i Skolfederation har kommit överens om att använda samma öppna standard (SAML 2.0). Det innebär att du bara behöver göra den tekniska integrationen en gång. Då blir det enkelt och dessutom kostnadseffektivt att ansluta fler digitala tjänster i din verksamhet.
  • Skolfederation möter GDPR:s principer om uppgiftsminimering och skydd av personuppgifter.
  • Skolfederation drivs av Internetstiftelsen som är federationsoperatör. Vi ansvarar för Sveriges toppdomän på internet .se och är en långsiktig och trygg partner.

Läs mer om Skolfederation här. Här hittar du tekniska guider och svar på vanliga frågor. Undrar du något mer når du oss enkelt på epost: info@skolfederation.se. Du är också varmt välkommen att delta på våra tekniska informationsmöten, varje tisdag mellan kl. 15-16, hela terminen. Anmäl dig här: https://skolfederation.se/kalendarium/