Skolfederation är en aktör bland flera som rör de tekniska förberedelserna som skolorna behöver genomföra inför digitala nationella prov. Skolfederation får frågor som rör delar som ligger utanför Skolfederations ansvar. För att underlätta till vem eller vilka specifika frågor ska riktas, har vi gjort en snabbguide med information om vad Skolfederation kan stötta med och när du behöver kontakta andra aktörer.
Frågor som Skolfederation kan ge dig support och hjälp med
Frågor om medlemskap och anslutning till Skolfederation
Läs först om medlemskap här: https://skolfederation.se/medlemskap/
All teknisk information som krävs för anslutning till Skolfederation finns på Skolfederations wiki
Behöver du ställa en fråga om medlemskap och er anslutning går det bra att kontakta info@skolfederation.se
Frågor som gäller uppladdning av metadata i Skolfederation
Ta alltid hjälp av en konsult eller expert för uppsättningen i federation.
Se användarguide för hantering av Federationsadmin.
Frågor som rör Skolfederations policies och tekniska profil
Information om policies och teknisk profil finns i Skolfederations tekniska wiki.
Frågor som rör policies finns i medlemsavtalen.
Frågor som rör Skolfederation Moa (TLS-federation)
Beskrivning av Moa samt tekniska guider finns i Skolfederations tekniska wiki.
Felsökning för uppladdat metadata och synkronisering till FIDUS
Uppladdat IdP-metadata i Skolfederation kan ta upp till två timmar innan det läses in av Skolverket, men kan också dröja längre. För en teknisk beskrivning av hur integrationen till FIDUS är uppsatt, se Skolfederations tekniska wiki.
Min skola finns inte med i anvisningstjänsten
Säkerställ att du skrivit in det namn som tidigare angetts i det metadata som ni laddat upp till Skolfederation. Här kan du kontrollera ditt redan uppladdade metadata. Tänk på att det kan ta upp till ett par timmar innan eventuellt nytt metadatat är uppdaterat hos Skolverket.
Frågor som behöver du vända dig till andra aktörer för att få support och hjälp
Vilken IdP ska eller kan vi använda för elever och personal som ska komma åt provplattformen?
Det är ert ansvar som skolhuvudman att hitta och välja den IdP-lösning som passar bäst för er verksamhet och som dessutom uppfyller Skolverkets krav. Kolla med er leverantör/partner om er IdP uppfyller Skolverkets krav. Saknar ni IdP behöver ni skyndsamt erhålla en IdP som fungerar med Skolverkets krav.
Hur ska vi konfigurera vår IdP för att uppfylla Skolverkets krav?
Se Skolverkets sida för deras krav, och ta hjälp av er leverantör/konsult för konfiguration av IdP. Skolfederation har ingen möjlighet att hjälpa till med konfiguration av medlemmars IdP-lösningar.
Vilken e-legitimation ska vi använda för skolans personal?
Det är ert ansvar som skolhuvudman att hitta och välja den e-legitimation som passar bäst för er verksamhet och som dessutom uppfyller Skolverkets krav.
Er leverantör/partner kan även hjälpa er att koppla er valda e-legitimation till er IdP.
Vilken lösning ska vi använda för provisionering till Skolverkets provtjänst?
Det är ert ansvar som skolhuvudman att hitta och välja den provisioneringslösning som passar bäst för er verksamhet och som dessutom uppfyller Skolverkets krav. Många använder sitt skoladministrativa system som provisioneringslösning, andra väljer molnbaserade tjänster, flera kommuner som är medlemmar i Sambruk väljer EGIL. Prata med er leverantör eller konsult för att hitta vägen framåt och hur den ska konfigureras mot Skolverkets API.
Vi har ombetts erhålla/skaffa ett certifikat från vår federationsoperatör. Var och vad ska jag beställa?
Federationsoperatören tillhandahåller inte certifikat. Certifikaten behöver ni skapa eller köpa själva beroende på vilket av Skolverkets två lösningsmönster för autentisering av provisioneringslösningar ni väljer. Om ni väljer att gå den federativa vägen (“TLS-federation” via Skolfederation Moa) så kan ni prata med er leverantör som sköter provisioneringen så kan de skapa ett självsignerat certifikat utan extra kostnader. Om ni väljer att köpa ett certifikat måste ni prata direkt med någon av Skolverkets godkända certifikatsutfärdare. Den anslutningsvägen är inte via federation.
Hur vet jag om vårt system eller lösning uppfyller Skolverkets krav?
Ni behöver ta del av Skolverkets tekniska krav och avgöra om ert system eller lösning uppfyller kraven. Om ni har frågor, prata med er leverantör eller integratör.
Vi vill ladda upp våra användare via fil. Hur ska den fil som Skolverket kräver för uppladdning av användare se ut?
Skolverket beskrivet det på sin webbplats här.
Hur hanteras skyddade personuppgifter i Skolverkets provtjänst?
Den informationen finns på Skolverkets webbplats här.
Hur aktiveras/används eduID och andra frågor rörande eduID?
Den informationen finns på Skolverkets webbplats här.
Vi har inte kommit igång än och det börjar bli bråttom, var ska vi börja?
Om ni ännu inte kommit igång så är tiden knapp. Det är ert ansvar som skolhuvudman att se till att ni uppfyller Skolverkets förberedelser. För att skynda på processen rekommenderar vi starkt att ta hjälp av en integratör, konsult eller IT-partner. Skolfederation kan bara ge hjälp och stöd för de delar som rör federationsanslutningen, som endast är en avgränsad del av lösningen.