Seminarium

2023-11-29 Förbered skolans organisation för digitala nationella prov – den enskilda skolans förutsättningar och alternativa lösningar

29 november 2023, 14.00-16.00

Eventet har varit, det går inte att anmäla sig.

Från och med vårterminen 2024 rullar Skolverket ut de digitala betygstödjande bedömningsstöden från åk. 6 och från och med höstterminen 2024 kommer gymnasiet att göra de första digitala nationella proven. Vi känner väl till att förutsättningarna hos de enskilda skolorna är olika och man har kommit olika långt i sina förberedelser.

Hur ska man då tänka utifrån sin egen situation? Vi har skissat fyra olika scenarios som är vanligt förekommande och diskuterar vilka hinder som finns och vilka alternativa lösningar som finns att tillgå. Du som deltar är varmt välkommen att dela med dig av dina erfarenheter!

Skolverket deltar och informerar om nyheter!

Seminariet är för dig som är ansvarig för införandet av digitala nationella prov i din skola, men även om du är i en beslutsfattande position. Fokus är på enskilda skolhuvudmän men välkomnar även små kommunala huvudmän som befinner sig i liknande situation.

När: Den 29 november, kl. 14.00 – 16.00

Ta del av presentationerna:

Inledning och moderator för dagen, Åsa Jernberg, Internetstiftelsen

Skolverket informerar

Tillgång till webbutbildning i provplattformen för skolpersonal och verifieringstester för provisionering, Richard Walls, Skolverket

Se inspelning här (Youtube)

Scenarios: Mattias Larsson, Atea

Se inspelning här (Youtube) – del 1
Se inspelning här (Youtube) – del 2

På den här sidan beskriver vi de olika förutsättningarna och lösningar som enskilda och små kommunala skolhuvudmän kan behöva ta ställning till.

Fler seminarier

21 maj 2024, 15.00-16.00

Tekniska informationsmöten för att ansluta till Skolfederation

Vi ger dig som ska tekniskt ansluta din skola till Skolfederation möjlighet att träffa oss regelbundet och få hjälp till självhjälp och möjlighet att ställa frågor för att underlätta anslutningen. Alla träffar sker digitalt i Zoom och du får en länk att ansluta i bekräftelsen som vi skickar till den e-postadress som du angett i […]