Seminarium

Så här löser du GDPR med hjälp av Skolfederation

24 maj 2023, 09.00-11.30

Eventet har varit, det går inte att anmäla sig.

Ett av syftena med dataskyddsförordningen (GDPR) är att skydda enskildas rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.

I skolan hanteras dagligen mängder av personuppgifter när användare loggar in och använder sina digitala lärresurser. För att kunna ta tillvara möjligheterna med digitala tjänster krävs att det är ordning och reda i masterdatat eller motsvarande och att man också är medveten om i vilket syfte man gör en personuppgiftsbehandling.

Den bästa källan för att få den kunskapen är hos imy.se men vi på Skolfederation vet av erfarenhet att goda exempel är värdefulla. I det här seminariet kommer vi att berätta om vårt arbete i praktiken med personuppgiftshantering. Innan det, sätter vi Skolfederation i relation till GDPR:s principer för personuppgiftshantering.

Seminariet riktar sig till dig som är ny, eller på väg att ansluta till Skolfederation och nyligen påbörjat förberedelserna inför Digitala Nationella Prov.

Välkommen och inledning, Internetstiftelsen

Säker identitetshantering med Skolfederation – Rasmus Larsson, Internetstiftelsen

GDPR från skyttegraven – Robert Rhudin Sundin, Internetstiftelsen

10.05 Paus 10 min