Digitala nationella prov (DNP) innebär många utmaningar för huvudmännen. Inte bara tekniska utmaningar, utan även många andra frågor behöver hanteras. Däribland hur huvudmannen ska leva upp till GDPR:s krav för den nya personuppgiftsbehandlingen som DNP medför. Under seminariet diskuterar behovet av att göra en konsekvensbedömning för den personuppgiftsbehandling som DNP medför och hur man kan komma i gång med att göra en systematisk beskrivning av denna.
Då det finns stora likheter mellan huvudmännens personuppgiftsbehandling för DNP finns det sannolikt även goda möjligheter för huvudmännen att samarbeta med att göra konsekvensbedömningar. Under seminariet diskuterar vi därför intresset och möjligheten för en sådan samverkan för DNP och andra personuppgiftshanteringar i skolan.
Datum: Onsdag 2022-03-23
Tid: Kl. 09:00-12:00
Hur: Digitalt i videoverktyget Zoom. Länk att ansluta publiceras i god tid innan seminariet.
Ta del av dokumentationen:
Inledning Staffan Hagnell, Internetstiftelsen
Skolverkets hantering av effekterna av Schrems II-domen på den upphandlade provplattformen: Marcello Marrone, Skolverket
Hur kan en huvudman komma igång med en Konsekvensbedömning för digitala nationella prov: Jesper Thornberg, EverTrust
Här finns resultatet från mentiundersökningen
Frågor från chatten finns här
Skolverkets konsekvensbedömning:
AGENDA
Moderator: Staffan Hagnell, Internetstiftelsen
09.00 | Inledning, Staffan Hagnell, Internetstiftelsen | |
Skolverkets hantering av effekterna av Schrems II-domen på den upphandlade provplattformen för digitala nationella prov och bedömningsstöd, Marcello Marrone, Skolverket | ||
Hur kan en huvudman komma igång med en Konsekvensbedömning för digitala nationella prov, Jesper Thornberg, EverTrust | ||
Panel med huvudmän | ||
|
||
Förutsättningar att samverka om Konsekvensbedömning för skolan Ulf Timerdahl, Föreningen Sambruk | ||
Paus 10min | ||
Gruppdiskussioner | ||
|
||
Summering av diskussionsfrågorna | ||
Avslutande panel | ||
|
||
12.00 | ||