OBS! tidigare namn på seminariet: Digitala läromedel: Beställning och leverans!
Digitala läromedel har funnits i skolan i över 20 år. Användningen ökar successivt och läromedlen utvecklas efterhand. Om utvecklingen går fort eller långsamt beror mycket på vem man frågar – vissa tycker att väldigt lite har hänt på 20 år eftersom de tryckta läromedlen fortfarande dominerar marknaden, medan andra visar på de tekniska framsteg som gjorts och hur mycket mer avancerade dagens läromedel är jämfört med tidigare.
I seminariet diskuterar vi olika visioner för digitala läromedel: vad blir konsekvenserna av läromedelsutredningen, kan nya affärsmodeller kan vara ett sätt att främja en ökad användning, vad har leverantörerna för visioner om framtidens läromedel?
Datum: Onsdag 2022-04-20
Tid: Kl. 09:00-12:00
Hur: Digitalt i videoverktyget Zoom. Länk att ansluta publiceras i god tid innan seminariet.
Ta del av dokumentationen:
Inledning: Jan Hylén, Education Analytics
Summering av seminarium den 23 februari för det tekniska arbetet och standardiseringsarbetet: Rasmus Larsson, Internetstiftelsen
Konsekvens av läromedelsutredningen: Åke Grönlund, Örebro Universitet
Förstudie: Digitala lärresurser på kran: Per Olén, VLM/Borlänge kommun
Kommande upphandling för digitala läromedel: Marita Lohmander, Adda
Läs gärna en sammanfattning av seminariet, författad av Stefan Pålsson, Rise
Här finns sammanfattningen av anteckningarna från diskussionsgrupperna
Frågor från chatten finns här
Här finns resultatet av mentiundersökningen
AGENDA
09:00 | Inledning moderator: Jan Hylén, Education Analytics | |
|
||
Vision digitala läromedel? | ||
|
||
Hur redo är huvudmännen – ett utifrånperspektiv | ||
|
||
Affärsmodeller för digitala läromedel: Per Olén, VLM/Borlänge kommun | ||
Kommande upphandling för digitala läromedel: Marita Lohmander, Adda | ||
Panel: Vilka visioner har leverantörerna? | ||
|
||
10:25 | Paus | |
10:35 | Gruppdiskussioner | |
|
||
Summering av gruppdiskussioner | ||
Avslutande panel: | ||
|
||